• put your amazing slogan here!

    2017.09.23 Praha-Kbely, Czech Republic, Letecké muzeum Kbely a Stará Aerovka / Aviation Museum Kbely





    A múzeum bejáratánál egy, az AERO Vodochodynál licencben gyártott Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13 (74-es gyártmány) vadászrepülőgépet láthatunk. A gyárban B-6150 jelöléssel kezdték el gyártani a típust, de találkozhatunk Z-159F vagy S-106 megnevezésel is. A kiállított gép 1965-ben készült, gyári száma: 560212, oldalszáma: 0212. 1965.04.05-én került a légierő kiképző központjába. 
    Ezt a hangárt Karel Janoušek tábornokról nevezték el, aki megszervezte és vezette a Csehszlovák légi egységeket a RAF kötelékén belül a II.világháború idején. A képen a Link ANT-18 szimulátor kanadai gyártású változata, a D.2 szimulátor látható. Ilyen típusú eszközökkel lépezték ki a csehszlovák pilótákat a RAF és az RCAF bázisain. A háború után néhány szimulátor Csehszlovákiába is került, ahol a 40-es évek végéig a légierő és az állami légitársaság pilótáinak kiképzésére használták. A múzeumban látható szimulátoron 1942.09.20 és 1944.05.23 között Kanadában képeztek ki pilótákat. Utoljára a Cseh Honvédelmi Szövetség, a Svazarm használta a Központi Repülő és Ejtőernyős Iskolájában, Vrchlabíban.
    A falon a RAF Csehszlovák Squadronjainak címerei láthatók. A képen balról jobbra: No. 310 Sqn., No. 311 Sqn., No. 312 Sqn., No. 313 Sqn. A 311. bombázó gépekkel, a többi század vadászgépekkel repült.

    Az eszközt Edwin A. Link amerikai mérnök fejlesztette ki 1929-ben.

    Morane-Saulnier MS.230 Et2 kiképző repülőgép, Francia Légierő (Armée de l'air). A francia gyártmányú repülőgép cseh vonatkozása, hogy Franciaország német megszállása után néhány MS.230-as Brno-Medlánkyba került, ahol vitorlázógépeket vontattak velük egy német repülőiskolában. A háború után, 1953-ig, három darab gép repült C-23 jelzéssel polgári repülőklubokban, szintén vontatási feladatkörben.
    de Havilland DH-82A Tiger Moth II kiképző repülőgép, Királyi Légierő (Royal Air Force)

    Noorduyn Harvard Mk.IIB kiképző repülőgép, Királyi Légierő (Royal Air Force). A kanadában épített 2.485 darab North American AT-6B Texan egyike.
    Iljusin Il-2M3 csatarepülőgép, Vörös Hadsereg Légiereje (Военно-Воздушные Силы РККА). Csehszlovák pilóták nemcsak a Királyi Légerő, hanem a Vörös Hadsereg Légierejében is szolgáltak a II.világháború idején. Az 1.Csehszlovák Vegyes Repülőhadosztályt (1. československá smíšená letecká divise) 1945. januárjában hozták létre. Az Il-2-est a 3. Csehszlovák Csatarepülő Ezred (3. československý bitevný letecký pluk) hajózói repülték. A típus a Csehszlovák Légierőben B-31 jelzéssel rendszeresítették és 1950-51 fordulóján vonták ki a szolgálatból. A múzeumban látható gép is a fent nevezett alakulatban repült. 1945.április 20-án légvédelmi találat következtében lezuhant. Kijavítása után még 1948-ig repült. A repülőgép előtt egy szovjet gyártmányú L-8 típusú motorkerékpár látható.
    A Polikarpov Po-2 licenc alapján Lengyelországban gyártott változata, egy WSK-Okecie (PZL) CSS-13 típusú repülőgép.
    Négy darab 7,62mm-es M1910 Maxim géppuskából álló M4 Maxim légvédelmi géppuska látható a repülőgép előtt, amelyet a szovjet csapatok használtak tehergépkocsi platójára szerelve a II.világháború során.
    Ruhrstal SD 1400X vagy ismertebb nevén Fritz-X, hajó elleni rádió távirányítású siklóbomba, amelyet az SD 1400 Fritz szabadesésű páncéltörő bombából fejlesztettek ki.
    A bomba 1570 kg-os tömegéből 300 kg, az amatol-TNT töltetű harci rész tömege.

    Éppen a bomba irányítását végző rendszer vevő részének - FuG 230 "Straßburg" - beszabályozása történik. A FuG 203 "Kehl" adó részt a bomba hordozására alkalmas Dornier Do-217K-2, K-3, M-11 és Heinkel He-177 A-5/R1, A-6/R1 típusokon helyezték el..
    Az irányítást végző kormányfelületek a vevőantennaként is működtek.
    Avia CS-92.3 kétüléses kiképző repülőgép. Három darab épült a II.világháború után, a cseh területen maradt Messerschmitt Me-262B-1a Schwalbe alkatrészekből a Cseh Légierő részére. Az első CS-92-es 1946. december 10-én repült először, a múzeumban látható, eredetileg V-35 oldalszámot viselő gép 1948.július 4-én. A típust 1951-ben vonták ki. A gép festése hamis. 2009-es felújítása során festették át Luftwaffe színminta szerint.

    A Junkers Jumo 004 B-1 gázturbinás sugárhajtóműveket Avia M-04 néven gyártották.
    Lavocskin La-7 vadászrepülőgép, Vörös Hadsereg Légiereje (Военно-Воздушные Силы РККА). Az 1. Csehszlovák Vegyes Repülőhadosztály, 1. és 2. ezredében (1 a 2. československý stíhací letecký pluk) a háború vége felé jelentek meg az La-7-esek. A háború után S-97 megnevezéssel rendszeresítették a típust a Cseh Légierőben.

    Ez a Liszunov Li-2-es 1952-ben készült személyszállító vagyis "P" változatként. 1952. szeptember 30-án repülték át Csehországba, ahol a ČSA használta OH-GAH lajtromjellel. Az 2 34 430 02 gyári számú gépet 1958 augusztusában átadták a Cseh Légierő részére, ahol "F" azaz légifényképező változatra építették át. A típust a légerő D-2 megnevezéssel rendszeresítette. A kiállított gép festése és oldalszáma hamis.
    Ez a hangár a Cseh Légierő 1918-1924 közötti időszakát mutatja be. A képen a Hansa-Brandenburg B.I licence alapján készült AERO Ae-10-es kiképző repülőgép látható, amelyet később átneveztek Ae-01-re. Hogy zavarosabb legyen a dolog a hadsereg A-1 néven rendszeresítette, 1922-1927 között. A múzeumban látható gép replika, a motor, a légcsavar és a kormánymű eredeti.


     Letov Š-2 felderítőrepülőgép. Az első Csehszlovák gyártású katonai repülőgép. 1920-1925 között volt rendszeresítve. Az Š-2-es egy átmotorizált Š-1-es, mert az előbbiben egy 260 LE-s Maybach Mb IV.a motort helyeztek el, az utóbbiban egy 170 LE-s Hiero L motor volt. A múzeumban látható gép 1922-ben készült Sm-1 jelzéssel, gyári száma: 44.

    A megfigyelő egy 7,7mm-es Lewis vz.15 géppuskával tüzelhetett egy forgatható állvány segítségével, a pilóta előtt egy 7,7mm-es Vickers vz.09-es géppuska volt fixen beépítve.

    SPAD S.VIIC.1 vadászrepülőgép. A Csehszlovákia az  I.világháború után részben vásárolt, részben ajándékba kapott 140-150 darab S.VIIC.1-t és S.XIIIC.1-t Franciaországtól. A Société Pour L'Aviation et ses Dérivés által gyártott repülőgépek 1919-1926 között repültek a légierőben. A múzeumban látható 11 583-as gyári számú gép 1919 június 6-án került Csehszlovákiába. Miután a típust kivonták, ez a gép egy pilseni repülőklubhoz került, ahol 1930 őszig használták. 1937 óta múzeumban áll. Festése korabeli francia minta szerinti, a függőleges vezérsíkon látható felségjel 1919 és 1921.12.27 között volt használatban a Cseh Légierőnél.

    Motorja egy 180 lóerős Hispano-Suiza 8Ab (HS-34) repülőgépmotor.
    A Mil Mi-1M könnyű helikopter Lengyelországban licencben gyártott változata: a PZL-Świdnik SM-1Wb.
    A gép jobb oldalán egy sebesültszállító konténer látható.
    PZL Mi-2 könnyű helikopter
    Mil Mi-4A közepes, többcélú helikopter, földi támogató feladatokra Csehszlovákiában módosított változata, amelyet Mi-4B-ként rendszeresítettek. A külső tartókon a Csehszlovák gyártású 130mm-es JRRO-130 típ. nem irányított rakéták RB-130-4 típ. indító konténereit vagy a szovjet 57mm-es Sz-5-ös nem irányított rakéták UB-16-57UDM / UMVP indító konténereit hordozhatta. Folytak kísérletek a 9M14M Maljutka páncéltörő rakéták használatára is. Összesen 40 darab "A"-t építettek át "B"-re.
    A belső tartón egy UB-16-57UDM, a külsőn egy UB-16-57UMVP indító konténer látható.
    A törzs alatti lövészteknőben egy 12,7mm-es Afanaszjev A-12,7 típusú géppuskát helyeztek el.
    Mil Mi-8T közepes szállító helikopter
    Mil Mi-8PSz-11 személyszállító helikopter, 11 fő szállítására.
    "párnás"
    Mil Mi-24D harci helikopter
    Aero L-39V Albatros célvontató repülőgép letakarva...
    ...mögötte egy kopottas Mikojan-Gurjevics MiG-21U (66-600-as gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép.
    Ez a SAAB J-35J Draken vadászbombázó repülőgép Svédországban, az F 10-es ezrednél repült, Ängelholmban.
    Az orr rész alatt kapott helyet az Ericsson által licencben gyártott Hughes N71 típusú infravörös kereső.
    SAAB AJSF 37 Viggen felderítő és támadó repülőgép. Svéd Légierő (Svenska flygvapnet), F 21 ezred.

    Ez a Northrop F-5E Tiger könnyű vadászbombázó repülőgép a Dél-Vietnám Légierejében (Không lực Việt Nam Cộng hòa) repült 1974 júniusától. Nem sokáig. 1975 április 30-án az északi csapatok elfoglalták Saigont. A gépet leállították. 1981-ben a Vietnami Szocialista Köztársaság kormánya több F-5-öst is felajánlott a baráti országoknak tesztelési, vizsgálati célokra. Így került az R.1059 gyári számú, 73-00878 szériaszámú gép az AERO Vodochody-hoz, a hozzá tartozó földi felszereléssel és két AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakétával együtt. A 80-as évek végén került a múzeumba.

    Antonov An-26 teherszállító repülőgép
    Tupoljev Tu-104 utasszállító repülőgép. OK-LDA lasjtromjellel repült a Cseh Légitársaság, a České aerolinie útvonalain, 1957.11.02 és 1973.09.14 között.
    Mikojan-Gurjevics MiG-19Sz (26-os gyártmány) vadászrepülőgép. Csehszlovákiában mind a külföldi, mind pedig a hazai gyártású gépek saját jelölést kaptak. Ez a rendszer 1956 szeptemberéig működött, utána a "normál" megjelölés volt használatos. A MiG-19Sz-ek gyártására vonatkozó licencszerződést 1956.június 30-án írták alá és ugyan az első sorozat hat gépe 1959-ben készült el az AERO Vodochodynál, még megkapta az S-105-ös (S=stíhací vagyis vadász) jelölést, egy kis időre. Ebből a változatból 104 darab gép készült licencben, öt sorozatban 1959 és 1961 között. A fotón látható gépet a 4. sorozatban gyártották, 1961.május 8-án repült először. Első alakulata a Žatec-ben települt 11. vadászrepülő ezred (11. stíhací letecký pluk) volt.
    Az 57mm-es Sz-5 típ. nem irányított rakéták indítására szolgáló ORO-57K konténer látható a szárny alatt.
    A három darab 30mm-es NP-30-as gépágyú közül egyet a törzsben...
    ...egyet-egyet pedig a bal és a jobb oldali szárnytőben helyeztek el.
    A levegő beömlő nyílás előtt a PVD-4 típ. pitot-cső látható.
    A Mikojan-Gurjevics MiG-19P (62-es gyártmány) vadászrepülőgépek kezdetben RP-1-es, majd a gyártás vége felé RP-5-ös radarral készültek a gorkiji gyártósoron. A Csehszlovák Néphadsereg Légierejében (Letectvo Československá Lidová Armáda), 27 darab MiG-19P szolgált az 1. és a 11. vadászrepülő ezredben.
    Az Sz-13-100-0Sz fotógéppuska a törzs jobb oldalára került.
    A Mikojan-Gurjevics MiG-21PFM (77-es gyártmány) vadászrepülőgép, 1966 és 1991 között repült a Cseh Légierőnél.

    A Mikojan-Gurjevics MiG-21PF (76-os gyártmány) vadászrepülőgépből 39 darabot rendszeresítettek.
    Mikojan-Gurjevics MiG-21UM (69A gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép
    A hátsó kabin feletti periszkóp főként a leszállásnál segíti az oktató munkáját.

    Mikojan-Gurjevics MiG-17PF (SzP-7-es gyártmány) vadászrepülőgép. Az 1950-es évek második feléig S-104-ként jelölték a Csehszlovák Légierőnél, majd visszatértek a gyári elnevezéshez.
    Mikojan-Gurjevics MiG-23U (23-51-es gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép. Ez a 7905-ös oldalszámú, A1037905 gyári számú gép 1979.06.29-1992.12.31 között repült a légierőnél.
    Mikojan-Gurjevics MiG-23BN (32-24B gyártmány) vadászbombázó repülőgépek 1978-1994 között repültek Caslavban, a 28. vadászbombázó ezredben (28. stíhací bombardovací letecký pluk). Ez a 9825 oldalszámú, 0393219825 gyári számú gép 1983-ban érkezett Csehszlovákiába, az utolsó 13 gép egyikeként.
    Mikojan-Gurjevics MiG-23MF (23-11-es gyártmány) vadászrepülőgép

    Ez a Szuhoj Szu-7BKL (Sz-22KL gyártmány) vadászbombázó repülőgép 1983-ban érkezett a 20. vadászbombázó ezredhez, az 6008 oldalszámú gép helyett, amely a Szovjetunióban javítás közben megsemmisült.

    Szintén egy Szuhoj Szu-7BKL (Sz-22KL gyártmány) vadászbombázó repülőgép. A Szu-7-esek 1964 és 1989 között láttak el aktív szolgálatot két ezredben, Caslavban (28.sbolp) és Náměšť nad Oslavouban (20.sbolp). Az előbbi helyen a MiG-23BN-ek az utóbbin a Szu-22-esek váltották fel a típust.

    Két darab 600 literes üzemanyag-póttartály látható a törzs alá függesztve.
    A BKL változat futóműveit a füves repülőtereken történő használatra alakították ki. Megerősítették és a főfutóművek kiegészítő csúszótalpakat is kaptak.

    McDonnel-Douglas Phantom FGR Mk.2, Királyi Légierő (Royal Air Force)
    Utolsó alakulata ahol repült, a No.19(F) squadron volt Wattisham-ben.
    Iljusin Il-28U (6-os gyártmány) vagy Avia CB-228 kiképző repülőgép. Akár Szovjetunióban, akár licencben gyártották, a cseh jelölése CB-228 (CB=cvičný bomardovací, kiképző-bombázó) volt. Az első három gép 1955-ben érkezett Csehszlovákiába. A bombázó változat 1965-ig, a kiképző változat 1973-ig volt rendszerben.
    A kiképző változat fegyvertelen volt.
    CD-10 volt a 1957 közepéig használt oldalszáma. Ezt követően a törzs végére festették a gyári szám utolsó négy számát. Ez esetben ez: 0501.
    Az orrkúpban az Sz-13-as fotógéppuska látható.
    A VK-1 gázturbinás sugárhajtóművet Motorlet M06 néven licencben is gyártották.
    Il-28RTR rádióelektronikai felderítő repülőgép. Ezt a változatot a hagyományos bombázó változatból alakították és egészen 1973-ig rendszerben álltak.


    Avia Av-14T teherszállító repülőgép, amelyet Csehországban gyártottak az Iljusin Il-14T licence alapján. Ezt a repülőgépet 1958-ban kapta meg az 1. ejtőernyős szállító ezred (1. dopravní výsadkový letecký pluk). 1985 tavaszán vonták ki a típust.

    Antonov An-24V teherszállító repülőgép
    Ez a Let L-410UVP utasszállító repülőgép 1985-ös gyártását követően a Szovjetunióba került, ahol CCCP-67537-es lajtromjellel repült 1991 februárjáig. Nagyjavításra visszakerült a Csehszlovák Köztársaságba, majd az itt Kbelyben állomásozó 3. szállítóezredhez (3. dopravní letecký pluk) került.

    Mikojan-Gurjevics MiG-15UTI-P (CS-102 kétüléses kiképző repülőgép. Készült České Budějovicében, az 1.sz. Repülőgép Javítóüzemben (1. letecká divizní opravna) 1959-ben, az 1958.01.22-én gyártott, 722626 gyári szám UTI-ból, felhasználva a 0624-es MiG-17PF alkatrészeit, így annak RP-1 Izumrud radarját is. A minta a Szovjetunióban gyártott MiG-15UTI-P (SzT-7-es gyártmány) volt, de attól több dologban is eltér. Tervek szerint, a megépített gépeket a MiG-17PF pilóták kiképzésére kívánták használni, de végül is csak ez az egy készült el. Vagy nem? 2826-os oldalszámmal is repült egy UTI-P, amelyben egy RP-5-ös lokátor volt. Viszont ilyen gyári számmal nem készült gép. Így egyes vélemények szerint a 2626-os és a 2826-os gép ugyanaz. Egy a biztos, hogy a képen látható gép az 1960-as évek végén került be a múzeumba.
    Mikojan-Gurjevics MiG-17F vadászrepülőgép. Csehszlovákia 1955-ben kettő darabot kapott az "F" változatból. Oldalszáma: 0872. Az első alakulat ahova került, a légierő parancsnoki százada volt, amelyben Josef Vosáhlo altábornagy személyi repülőgépe volt. Majd a 8., aztán a 3., aztán a 7. vadászrepülő ezredben repült 1966 végéig.
    Ez a pavilon az első generációs sugárhajtású repülőgépeket mutatja be. A bejáratnál rögtön egy Gloster Meteor F.8 vadászrepülőgép látható, amelyet a Belga Légierő használt.

    Avia S-92.4 vadászrepülőgép. Hét darab együléses változatot szereltek össze Messerschmitt Me-262A-1a alkatrészekből az Avia és a ČKD üzemeiben. Az első gép összeszerelésénél nagy segítséget jelentett, hogy egy amerikai repülési magazinban részletes tervek jelentek meg az Me-262-esről. A pilótát a volt Luftwaffés hajózók között kerestek. Sikertelenül. Végül az Avia gyári pilótája, Antonín Kraus szállt fel először az egy ülésessel 1946.08.27-én. A múzeumban a 4. S-92-es látható, amely 1948.06.18-án repült először. Az összes S-92/Cs-92-höz hasonlóan először a Repülőkísérleti Intézetbe (Leteckému výzkumnému ústavu (LVÚ)) került, majd az 1950.11.16-án megalakult 5. vadászrepülő századba (5. stíhací letka).
    Előtérben egy Avia M-04 (Jumo 004 B-1) gázturbinás sugárhajtómű metszete.
    Jakovlev Jak-17 vadászrepülőgép. Csak ez az egy darab, IS-10001 gyári számú gép érkezett Csehországba, hogy teszteljék licenc alapján történő gyártáshoz kapcsolódóan. Az 1949-1950 között lezajlott tesztek idejére az S-100 jelzést kapta a Cseh Légierőben. Végül nem gyártották a típust a cseheknél, a gépből pedig a tesztek után oktatási segédlet lett. 1967-ben került a múzeumba.


    A de Havilland (F&W) DH-100 Vampire FB.Mk.6 vadászbombázó repülőgép, a svájci légierőben szolgált.
    Középen a fotógéppuska látható.

    Lockheed T-33A-1-LO Shooting Star kiképző repülőgép
    Csehszlovák repülés 1925-1938 közötti időszakát mutatja be ez a hangár. Alul egy Avia B.H.11C sport repülőgép, felül egy Mignet HM.14 Pou-du-Ciel repülőgép.
    Aero A-12 felderítő és könnyű bombázó repülőgép (replika). A típust 1923-1925 között gyártották az 1930-as évek elejéig használta a légierő. A kiállított gépnek csak a Maybach Mb-IVa típusú motorja és a légcsavarja eredeti. 

    Letov Š-20 vadászrepülőgép, 1925. 1978-80 között építették újjá.
    A  Škoda gyár által licencben gyártott Hispano-Suiza 8Fb motor hűtője látható a képen.
    Aero A-10 utasszállító repülőgép 1922-ből. (Replika)

    A Letov Š-218 gyakorló repülőgép 1926-1930 között volt rendszeresítve a légierőnél. A pilóták "Velký komár"-nak, Nagy szúnyognak nevezték.
    Az Aero Ap-32 felderítő és könnyű bombázó repülőgép 1930-1939 között volt rendszeresítve a Cseh Légierőnél (replika).

    Avia B-534-IV vadászrepülőgép (replika). 1935-től került rendszeresítésre. Négy darab 7,92 mm-es géppuska került beépítésre, hat darab 10 kg-os vagy négy darab 20 kg-os bombát hordozhatott.

    Aero L-29 Delfin kétüléses kiképző repülőgép
    Aero L-39X-05 Albatros. Az ötödik prototípus.
    Az oxigéntartály nyomásmérő órája. Az alatta látható szerelőnyílás rejti a feltöltésére szolgáló csövet.   
    Letov KT-04 vontatott céltárgy
    Mikojan-Gurjevics MiG-29 (9-12A gyártmány) vadászrepülőgép. Az első MiG-29-es, amely egy UB volt 1989 áprilisában érkezett meg Žatecbe, az 11. vadászrepülő ezred 1.századához. Őt júniusban kilenc darab együléses, majd szeptemberben újabb kilenc darab együléses és egy darab kétüléses követett. Csehszlovákia megszűnésekor a gépeket 1:1 arányban osztották szét Csehország és Szlovákia között. A megmaradt 10 gép České Budějovicébe települt át. Az állandóvá vált alkatrész ellátási problémák miatt a típust 1994. júniusában leállították, majd 1995.decemberben a gépeket elcserélték Lengyelországgal 11 darab W-3A Sokol helikopterre. A kiállított 2960526380-as gyári számú gép 1989 június 27-érkezett meg. A gép a felosztás során Szlovákiába került. 1993.01.14-én szállt fel először szlovák felségjellel Szliácsról. 1996.11.20-án repült utoljára. 239 órát és 7 percet repült összesen, leszállásainak száma: 425.

    VR-3 Rejsz felderítő rendszer, Tu-143 felderítő robotrepülőgép. 1984-ben rendszeresítették Csehszlovákiában, két változatban (fotó és TV) és 1995-ben vonták ki a hadrendből Csehországban.

    Indítótubusból indul, csúszótalpra száll le.
    Mikojan-Gurjevics MiG-21FR (74-es gyártmány) felderítő és vadászrepülőgép. A licenc alapján gyártott F-13-as változat közül 70 darab gépet tettek alkalmassá felderítési feladatok végrehajtására. Ezekre az átalakításokra vagy már a gyártósoron, vagy később került sor. A kamerák működtetéséhez szükséges műszerek beépítették a pilótafülkébe, elvégezték a szükséges kábelezéseket, beépítésre került a DANA-1 rendszert, amely lehető tette a kommunikációt az alacsonyan repülő felderítő és a földi állomás között, egy magasabban repülő gépen keresztül. Felderítő feladatok esetén egy-egy fotókonténert függesztettek a szárnyak alá. 
    A hazai gyártású konténerben négy darab AFA-39 fényképezőgépet helyeztek el. Attól függően, hogy a fényképezőgépeket milyen szögben építették be a konténerbe, létezik "A" és "B" változat. Az "A" került a bal oldali szárny alá, a "B" a jobb oldali szárny alá. A 142 kg súlyú konténer alkalmazási magassága 50-300 méter között van.
    Szuhoj Szu-7BM (Sz-22M gyártmány) vadászbombázó repülőgép.
    Csehszlovák-magyar közös fejlesztésű Szojka III/TV pilóta nélküli felderítő repülőgép
    Szojka E50 repülő céltárgy
    Szojka E80 VM repülő céltárgy
    Az AERO-nál licencben gyártott Mikojan-Gurjevics MiG-15 vadászrepülőgép, korabeli jelölés szerint S-102-es típus.
    A MiG-15bisz beépített fegyverzete egy bölcsőben leengedhető a gép törzséből. A fegyverbölcsőben két darab 23mm-es NR-23 gépágyú, csövenként 80 darab lőszer javadalmazással és egy darab 37mm-es N-37 gépágyú, 40 darabos lőszer javadalmazással látható. A háttérben a MiG-15SB és biszSB típusokon alkalmazott LR-130-as nem irányított rakéta metszete és az MiG-15SB-ken használt csehszlovák gyártású SRP-1 start rakéta metszete látható.
    KT-03 (VZLÚ C-02B) vontatott céltárgy. Vontatását az erre a célra átalakított MiG-15-ösökkel végezték, amelyek a MiG-15T (Tahač=vontató) jelölést kapták.
    Néhol nagyon sűrűn vannak a gépek. Egy Mikojan-Gurjevics MiG-21R (94R gyártmány) felderítő repülőgép látható a szárnyak között/alatt.
    Mikojan-Gurjevics MiG-23MF (23-11-es gyártmány) vadászrepülőgép
    Mikojan-Gurjevics MiG-23BN (32-24B gyártmány) vadászbombázó repülőgép törzsének elülső része. Oldalszáma: 9863.

    Jakovlev Jak-23 vadászrepülőgép. 1949-ben Csehország 11 darab gépet kapott, ahol S-101 jelzéssel rendszeresítették. A Jak-23-asok kezdetben az S-92-esekkel együtt, az 5. vadászrepülő században (5. stíhací letka) repültek. 1956.októberében vonták ki a típust.
    Mikojan-Gurjevics MiG-19PM (65-ös gyártmány) vadászrepülőgép, RP-2U radar az orrban, RSz-2U levegő-levegő rakéták és 760 literes üzemanyag-póttartály a szárny alatt.
    Mil Mi-4A közepes, többcélú helikopter, földi támogató feladatokra Csehszlovákiában módosított változata. Mi-4B néven volt rendszeresítve. A fegyverzet függesztésére szolgáló rácsszerkezetet leszerelték róla.
    A 12,7mm-es Afanaszjev A-12,7 típusú géppuska.
    Maximum 1.600 kg. terhet szállíthat a raktérben.
    Egy GAZ-69T vagy TM tüzér bemérő gépkocsi várakozik a berakodásra.

    Balra KP-1 koordináta és irányszámoló berendezés, jobbra a KM-2 giroszkóp doboza.
    Mráz K-65 Čáp futár repülőgép. 1943-1949 között gyártották, a háború ideje a alatt Fieseler Fi 156 Storch néven.
    Avia CS-199 kétüléses kiképző repülőgép. A háború után az ország terültén maradt Messerschmitt Bf 109G-12 alkatrészek és sárkányok felhasználásával készültek. Kezdetben a DB 605-ös motorokkal szerelték, majd amikor elfogytak a Junkers Jumo 211F-eseket szereltek be az egy- és kétüléses gépekbe M-211 néven. Ez utóbbi motorból elegendő mennyiség állt rendelkezésre. A gyártás 1947-1951 között zajlott. 82 darab kétüléses gép készült.

    Avia S-199 vadászrepülőgép. 450 darab készült belőle a háború után Messerschmitt Bf 109 G és K sárkányok és alkatrészek felhasználásával. 1957-ig repülték az S-199 és a CS-199-es típust.
    Gyári száma: 178. A szárnyak alá két darab MG 151/20-as, az orrba, a pilótafülke elé pedig két darab MG 131/13-as géppuskát szereltek.

    Jakovlev Jak-11 kétüléses kiképző repülőgép. Csehszlovákiában, Kunovicében, a Let C-11 néven gyártották.
    Avia B-33 csatarepülőgép. Az Iljusin Il-10 licence alapján gyártották 1951 és 1955 között. 1962. áprilisáig állt hadrendben a Csehszlovák Légierőben.
    VZLÚ TOM-8 kétüléses kiképző repülőgép prototípusa. A gépet a Repülési Kutató és Fejlesztő Intézetben (Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ)) fejlesztették ki Karel Tomáš vezetésével. Róla kapta a gép a nevét a kezdeti XL-8 helyett. 1956.04.23-án szállt fel először a gép. Fejlesztését a Praga M-208C motorral kapcsolatos problémák hátráltatták és 1960-ban az egész projektet leállították. Az OK-08 oldalszámú gépből az eredeti motor és a V-421-es elektromosan állítható légcsavar is elveszett. Az L-60  Brigadýr motorjával és légcsavarjával pótolták a hiányukat.
    Aero C-104 kétüléses kiképző repülőgép. A háború után a Bücker Bü 131D alapján gyártották a típust. Kezdetben még az eredeti Hirth HM 504AZ motorokkal, ezeknek a gépeknek Aero C-4 a nevük. 1946-tól Walter Minor 4-III típusú motorokkal szerelték C-4A jelzéssel, amely később C-104-re változott. 1949-ig 260 darab gép készült a Walter motorral
    Moravan Z-135 helikopter prototípusa. 1965.07.01-én repült először. Nem került sorozatgyártásra.
    Zeiss FK 30 Rb.50/30 légi fényképezőgép
    Skoda-Kauba Flugzeugbau G.m.b.H, Prága

    MG FF/M 20mm-es repülőgép-fedélzeti gépágyú


    12,7mm-es Jakusev-Borzov JakB-12,7 (9-A-624) négycsövű géppuska
    SzA-75 Dvina légvédelmi rakéta rendszer, SzM-63 indítóállvány, V-750 rakéta
    130mm-es KSz-30 légvédelmi ágyú

    A múzeumtól mintegy 900 méterre, az AERO gyár régi hangárjaiban, a Praha-Letňany repülőtéren nyílt meg a Stará Aerovka nevű kiállítási terület 2016-ban. Az V-ös hangárban a II.világháború utáni időszak bombázói, vadászbombázói, a VI-os hangárban pedig az AERO gyár repülőgépei láthatók.
    Aero A-18 vadászrepülőgép (replika). Az Antonin Vlasák és Antonin Husnik által tervezett repülőgép első felszállása 1923. márciusában volt.
    Aero L-159T ALCA, kiképző / könnyú harci repülőgép prototípusa. Az 5831-es gyári számú, 376-os oldalszámú gép első felszállása 1997.08.02-án történt. Ezzel a géppel főként a Honeywell/ITEC F124-GA-100 gázturbinás sugárhajtómű működését vizsgálták. 2003.06.03-án nyugdíjazták. 837 óra 50 percet repült, leszállásainak száma: 1.589.



    PL-20 Plamen gépágyú konténer, az áramvonalazó orrkúp nélkül. a KPL-20-as konténerben látható a 20x102 mm-es lőszer tüzelésére alkalmas ZPL-20 kétcsövű gépágyú. A konténerbe 210 darab lőszer hevederezhető be.
    Motorlet-Ivcsenko AI-25W gázturbinás sugárhajtómű. Az L-39 tervezése során merült fel, hogy az Ivcsenko AI-25-t fejlesztik tovább a Csehszlovák mérnökök. Az AI-25W-t 1967-1968 között, egy átalakított Il-28-assal (gyári szám:56915) tesztelték. Az AI-25W-vel szerelt Albatros, 2.prototípusa (X-02) 1968.11.04-én szállt fel először. Összesen 35 darab készült belőle, amelyeket a prototípusokba és az első két gyártási sorozat gépeibe szereltek be. Ugyanakkor az AI-25W teljesítménye nem volt elegendő és a turbinalapátokkal kapcsolatban is felmerültek problémák. A zaporozsjei Progressz tervezőirodában ezen időszak alatt kifejlesztésre került az AI-25TL változat, amely megfelelő teljesítményű volt. Elsőként ezt is az X-02-esben próbálték ki. 1971-ben az a döntés született, hogy ezt a hajtóművet szerelik a gépekbe. 1975-re az első két gyártási sorozat gépeiben is lecserélték az AI-25W-ket AI-25TL-ekre.
    Az L-39-eseknél használt VSz-1BRI katapultüléssel történő gépelhagyás esetén alkalmazandó helyes testtartás gyakorlására szolgáló NKTL 29-39 szimulátor

    Aero L-39X-02 Albatros prototípus. Az első repülőképes "Alba". Az X-01-est statikus tesztekre használták. Az első repülése, mint említettem 1968.11.04-én volt, az utolsó pedig 1977.03.21-én.


    PFK-5M fotófelderítő konténer. Az L-39ZA számára fejlesztette ki a légierő 1997-ben. Belsejében öt darab AFA-39-es fényképezőgépet helyeztek el. Kettőt a konténer elejére, kettő 300mm-es fókusztávolságú SSONAR lencsés AFA-39-es került oldalra, egy 50mm-es fókusztávolságú FLEKTOGON lencsés fényképező gép pedig lefelé nézett. A konténert a gép bal szárnya alá függesztették, a jobb oldali alá pedig egy 350 literes üzemanyag-póttartály került az egyensúly miatt. A fejlesztés során egy infravörös felderítő eszközt is beépítettek, de az eszköz rendszeresítésre nem került.
    Aero XL-29-2 Delfín prototípus. A harmadik legyártott gép, de 1959.04.05-én ez a gép repült először a Delfinek közül.

    Aero C-3A szállító repülőgép. A II.világháború idején a Cseh-Morva Protektorátusban a Českomoravská Kolben-Daněk-nél (ČKD), majd az AERO-nál is gyártották a Siebel Si 204 D változatú kiképző gépeket. A háború után a gyártást újra kezdték, csak már Aero néven készültek a gépek. 1942-től Franciaországban is gyártották a típust, a háború után az SNCAC NC.701 és NC.702 Martinet néven. A múzeumban látható gép, egy francia gyártású gép törzsének és a múzeum által évek alatt összegyűjtött Aero C-3 alkatrészek felhasználásával készült el 2004-ben.

    Aero C-3B kiképző repülőgép törzse
    APP-90PM-2-2 leszállító fényszóró UAZ-452D tehergépkocsin.
    Szuhoj Szu-7BLK (Sz-22KL gyártmány) vadászbombázó repülőgép

    A Szuhoj Szu-22M4 (Sz54K gyártmány) vadászbombázó repülőgép 1984 és 2002 között volt rendszeresítve. Ez a 40306-os gyári számú gép 1989. augusztusában került a 20. vadászbombázó ezredhez.
    Mikojan-Gurjevics MiG-21MF (96-os gyártmány) vadászrepülőgép
    A törzs alá egy SzPSz-141E elektronikai zavarókonténert függesztettek.
    Mikojan-Gurjevics MiG-23BN (32-24B gyártmány) vadászbombázó repülőgép
    A 28. vadászbombázó ezred (28. stíhací bombardovací letecký pluk) Čáslav-ban települt 1958.10.01 és 1992.12.31 között.

    122mm-es nem irányított rakéták indítására szolgáló LRM-122 indító konténer, előtte az LR-122 típusú rakéta. Az eszköz a 122mm-es vz.70 rakéta sorozatvetőn alapul. Természetesen a rakétát módosították a légi indításhoz, pl. a rakéta hajtóműve kisebb lett, módosítottak a gyújtón, az indítási eljárás is rövidebb lett a földi indítású változathoz képest.
    Mikojan-Gurjevics MiG-15bisz SB támadó repülőgép. Ezt a verziót MiG-15biszekből (S-103) alakították ki Kbelyben. Összesen 72 darab gépet építettek át 1968-tól kezdődően. A gépek 1983.04.01-ig álltak hadrendben.

    BD-3-53L pilon, indítósín, 130mm-es LR-130 nem irányított rakéta 
    Henschel Hs 293A-1 hajó elleni irányított rakéta meghajtású bomba. Alul a burkolat nélküli Walter HWK 109-507 rakéta látható, felette, hozzákapcsolva az SC500-as bomba. Irányítása a FuG 230 "Straßburg" / FuG 203 "Kehl" rendszerrel történt, mint a Fritz-X esetében. Fejlesztése 1940-ben kezdődött, első sikeres bevetése a fegyvernek 1943 augusztus 27-én a Vizcayai-öbölben volt, ahol egy Dornier Do 217-esről ledobott bombával elsüllyesztették a brit HMS Egret naszádot. A Cseh Légierő tesztelésre kapott ilyen bombákat a háború után.
    Az Il-28-as OPB-5SzN típusú bombacélzó készüléke.
    Petljakov Pe-2 bombázó repülőgép orrésze.
    A hangárok mögött...
    Mikojan-Gurjevics MiG-21PF (76-os gyártmány) vadászrepülőgép
    A 1017-es oldalszámú Szuhoj Szu-7U (U-22-es gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép.


    Prága felé autózva volt egy kis kitérő Zbraslavicébe, a helyi repülőklub repülőterére. Mikojan-Gurjevics MiG-23ML (23-12-es gyártmány) vadászrepülőgép. Gyári száma: 0390322425, 1981.08.29-én készült el. 1982.02.01-én került az 1. vadászrepülő ezredhez (1. stíhací letecký pluk).

    800 literes üzemanyag-póttartály

    BDZ-60-23F1 pilon és APU-13 rakéta indítósín

    Mikojan-Gurjevics MiG-15bisz (S-103) vadászrepülőgép
    Zlín Z-37 Čmelák mezőgazdasági repülőgép
    Zlín Z-43 repülőgép, mögötte pedig egy Cessna C 172N.
    Egy kis esti séta Prága belvárosában.




    A múzeum honlapja: VHU Praha és Stará Aerovka

    További csehországi múzeumokban készült képeim ide kattintva megnézhetők.                  
    A blog frissüléséről a Facebookon is értesülhetsz.
    Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.


    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com